Leonieke Daalder of VPRO Internet Radio and
website 3voor12:
“This is GREAT!!!!! REALLY great!!! PJ Harvey on speed in the gutter.
Already now THE discovery of 2005”
VPRO 3voor12 Panel: “The Suicidal Birds make the best PJ Harvey ever did”
De Volkskrant (Dutch daily paper):
“…ten songs that keep the middle between the White Stripes and the
creacking bluespunk of the Fat Possum label. Apart from that, songs like
Me Animal and Better Off have a primitive sort of inevitability. Good
gosh, how rowdy she’s done her thing, that Jessie. All glory”
Jacob Haagsma of daily paper Leeuwarder
Courant:
“Especially the head-aching rape on all senses in the first song one
shouldn’t present an audience with these days”
Dutch Webzine 8weekly (02/02/05):
"...the moment you get sucked in, it's one of the best records you've ever
heard. Murderously good"
Musicfrom.nl (Dutch webzine):
“…alternative rock with elements of various strong women in punk/new wave
like The Slits, The Raincoats, Laura Logic and Lydia Lunch, but also a lot
of contemporary style variations come together. Some songs make one
vaguely think of The White Stripes, more because of attitude and manner of
music-making than because of the style of music”.
KindaMuzik:
“The miracle from Bakkeveen.
This is beyond lo-fi and garage. It’s PJ Harvey, The Thermals, The Black
Keys and The White Stripes all together, but weirder and more child-like
like CocoRosie and almost over the top. We get in high spirits from this”
Gonzo:
“The clever thing about this album is, that however wild and un-adapted
the songs sound, you can hum along after hearing them twice. Guts they
have enough in Bakkeveen (and at Transformed Dreams)”
Diggin’ for Dirt:
“An album of total bliss. Stomping roughrock, wild ultrablues and marshy
swamprock, this album’s got it. And more”
OOR:
"Punk like this is how Rock & Roll should sound"
Review (in Dutch) on "Z-List" at
VPRO
3voor12 by Anne Broekman (July 18, 2005)
"The Suicidal Birds: Rib rib kaak en nog een trap na Z-List klinkt als PJ
Harvey in de vijfde versnelling
In een afgelegen vervallen koeienstal op
het Friese platteland woont een meisje, Jessie. Ze heeft lang haar, speelt
gitaar, bas, drum(computer)... eigenlijk alles. Daarnaast schrijft ze
liedjes in die schuur op het platteland, ver van stadsdruktek. Maar wie de
cd van haar band The Suicidal Birds in de cd-speler stopt met de
verwachting de zoveelste singer/songwriter menstruatiepijn-cd te horen,
krijgt een klap in zijn gezicht. Het album Z-list bevat namelijk alles
behalve schattige meisjes liedjes. Jessie kreunt, gilt en gromt op een
manier waaraan PJ Harvey nog een puntje kan zuigen.
Er steekt nog wel iets meer achter The
Suicidal Birds dan zangeres/gitarist Jessie. Namelijk bassist Chay,
gitarist Sido en drummer Roel. Na de cd in haar eentje te hebben
opgenomen, besloot Jessie dat het toch leuker was met zijn vieren.
Bovendien is het moeilijk op het podium bas, drum en gitaar tegelijk te
spelen. Maar op Z-List is alleen Jessie te horen.
Helemaal alleen doet de zangeres het geheel
niet onverdienstelijk. In haar schuur opgenomen met prehistorische gitaren
en viersporen recorders waar nog maar twee sporen van over zijn, klinkt de
cd verrassend vol. Recht toe recht aan drums, pompende bas en vooral veel
scheurende, overstuurde gitaren met een bluesfeel bespeeld.
Het zijn niet alleen de gitaren die
oversturen. Voor haar stem heeft Jessie eveneens de effectendoos
opengetrokken. Haar zang klinkt overstuurd, dan weer galmend, maar altijd
fel, bloedstollend fel met hoge uithalen, waarvan de nekharen overeind
gaan staan. PJ Harvey in de vijfde versnelling. Alsof ze na twintig jaar
onderdrukking eindelijk genoeg munitie heeft verzameld om haar irritaties
en frustraties één voor één aan stukken te schieten.
The Suicidal Birds zijn op het eerste
gezicht dan ook een punkband, maar schijn bedriegt. In elk van de tien
nummers is een bluesy ondertoon te ontdekken. "I'm gonna buy me a brand
new car", zingt Jessie in Brand New en je ziet haar direct over de Friese
polderweggetjes scheuren in haar nieuwe Cadillac. Of misschien is het toch
meer een compacte versie van Captain Beefheart met haar gitaarloopjes die
steeds weer links afslaan wanneer je rechts zou verwachten.
Dat laatste geldt ook voor de teksten. Waar
sommige teksten nog redelijk te volgen zijn, raak je bij andere het spoor
totaal bijster. "Now that I'm a cow, moe-oe-oe-hoe", zingt Jessie in Me
Animal, geen idee wat het betekent, maar het klinkt goed. Wellicht is het
ironisch bedoeld net als het sarcastische Sad Song. Daar mondt een luchtig
liedje uit in een kakofonie van scheurende gitaren en schrille kreten.
"Aaargh my blues is all gone", schreeuwt ze boos over het feit
opgevrolijkt te zijn, terwijl ze net zo lekker zat te chagrijnen.
Dat is nou precies waar The Suicidal Birds
voor bedoeld is: je lekker kut voelen, zonder onderbreking van gezellige
vrienden, moeders met thee en koekjes of vriendelijke
huis-aan-huisverkopers. Met Z-List sla je hen allemaal in één keer
onderuit. Rib, rib, kaak en nog een trap na."
|
Huw Stephens of BBC Radio One programme "One Music":
"They jump out on you and make an impact. The songs are frantic, odd,
slightly skee-whiff, fun and dark. Just ace, really!"
Unpeeled, March 2005:
E’S ALL ROUND, WE’RE GOING DUTCH
“The Suicidal Birds “Z-List” (Transformed Dreams)
The term ‘indie’ is often bandied around in the UK as one of derision, but
the fact is that the better examples of indie guitar guff are often damn
fine listening and the central ‘indie’ idea of harnessing pop to push
different flavours of weirdness into unsuspecting ears is one that should
be encouraged. Vaguely sad then that it’s our Dutch chums leading the way
these days. The way chosen by The Suicidal Birds is a rather lovely
mish-mash of rapid yankee barroom rocking punked up, shouty blues, take
“Brandnew” and it could be half of Bearsuit messing up the Creedence
Clearwater Revival songbook or, take “Crazy Like A Bird” with it’s
tribal-cum marching drums, hopelessly gorgeous fuzz-battered guitar
beauties and genuinely crazed vox, love it, love it, love it, you get the
idea, but when checking this out you must go first to “Puke Song”. Why?
Well darlin’ the wibbly bits will make you nauseous, but the quirk-leaping
bass will do your head in, quite right too, music for drug-taking and no
mistake.”
VanityProject Issue #13:
The Suicidal Birds – Z-List (Transformed Dreams)
Despite being a live band of four, this disc is solely the work of Jessie,
recorded deep in the words of Northern Holland. And it shows, sounding at
times as though it were recorded at the bottom of a well. ‘Brandnew’ has
distainful lo-fi primitive r n’r, but the riffs are playful. This
joviality pops up from time to time, such as the da-da guitar that peeps
through on occasion, and the pixie-ish skipping coda on ‘Travel On’ (note
small p, but capitalisation could also apply) but mostly it borders on the
homic idally intense. ‘Better Off’ employs intense screams as exclamations
in early-PJ-like prose, while the off-kilter woos on ‘Summersetsun’ are
like psiren-song luring you to the shed. The stubbornness of distortion
appears throughout, with vocals yelps rapping on the window in the dead of
night. You get the impression others may have followed Jessie into those
woods and, well, I’m not going to go throwing serious accusations around,
but this record is quite jumpy at times, suggesting guilt. Approach with
caution, but we advise you to approach. Skif
|